marți, 15 februarie 2011

Economia Comerţului, Turismului şi Serviciilor | Specializări la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor Iaşi

Îţi recomand să citeşti despre TOATE specializările, nu te limita să te informezi doar despre câteva. S-ar putea să descoperi noi aspecte care să îţi influenţeze decizia.

Economia Comerţului, Turismului şi Serviciilor

Avantajul acestei specializări este că beneficiază de un blog destul de stufos, în care există o sumedenie de informaţii variate despre activităţile şi aspectele practice ale acestei specializări. Mai există şi pagini unde este scris doar titlul, conţinutul probabil că e în lucru, însă doar lecturând blogul de la cap la coadă poţi să îţi dai seama dacă ECTS e de tine sau nu.
Eu am rămas cu impresia că e centrată pe informaţii noi şi practice, pe practică şi pe aplicare directă.

Ce vei studia în cei doi ani, dacă alegi ECTS ca specializare principală (fără specializare complementară)?
Merchandising, Evaluare şi amenajare turistică, Tehnici promoţionale, Management - al turismului, al comerţului, al resurselor umane, al calităţii, financiar, al serviciilor, al distribuţiei -, Marketing, Finanţe, Fundamentele economice ale investiţiilor, Proiecte economice în comerţ şi turism, Marketing de bază şi turistic, Gestiune hotelieră şi a unităţilor de alimentaţie şi catering, limbi străine (precizez aici despre limbi străine, în alte articole le voi omite, pentru că le faci la toate specializările, generalităţile nu ne interesează aici).
Dacă alegi o specializare complementară, nu vei mai afla despre: Managementul resurselor umane, cel financiar şi cel al distribuţiei, Fundamentele economice ale investiţiilor, Marketing turistic, Proiecte economice în turism.

Există un program de master special creat pentru cei cu licenţa în ECTS, este vorba despre Management turistic şi hotelier. Însă după cum cred că ai observat deja, se pune accent foarte mare pe Management. În consecinţă, sunt sigur că multe dintre programele de Master de la Management (vezi articolul precedent, despre Management) se potrivesc şi pentru ECTS. Asta, în ideea specializării. Dacă lăsăm deoparte specializarea, poţi să urmezi un program de Master şi în Teologie... Şi mânăstirile se încadrează la turism :)

Gata cu detaliile tehnice. Eu, sincer, nu mă gândeam cu seriozitate să aleg ECTS, însă mi-am schimbat opinia după ce am analizat datele (d-aia e bine să fii informat înainte de a alege).
Mi-am adus aminte şi de ştirile pe care le tot aud despre turismul românesc, care este o adevărată oportunitate insuficient exploatată.
Mi-am adus aminte şi de strategiile de promovare turistică a României (care nu prea au avut succes => încă EXISTĂ OPORTUNITĂŢI de exploatat).
Mi-am mai adus aminte şi că am participat la un program de pregătire antreprenorială unde, din cei 60 de participanţi, vreo 10 aveau de gând să facă o pensiune turistică.
Fără cunoştinţe măcar bune de management turistic, poţi fi doar vizitator al unei pensiuni turistice. Şi nu ajunge doar managementul turistic, trebuie să te pricepi şi la investiţii (există fonduri europene care finanţează extrem de bine iniţiativele turistice de genul pensiunilor, dar sunt IMPOSIBIL de accesat pentru un necunoscător... ştiu ce zic, practica e departe de teorie), şi la alimentaţie publică, şi la Marketing.
Apoi, tot la acest program, am aflat că turismul, comerţul şi serviciile sunt domenii extrem de prolifice şi pline de oportunităţi, însă regulile sunt extrem de dure şi sancţionarea erorilor şi greşelilor este de câteva ori mai dură. Cineva spunea despre Alimentaţia Publică (pe care o vei studia în anul III, semestrul II) că în acest domeniu poţi satisface uşor clienţii (produse de calitate, originale, etc.), dar şi mai uşor este să îi omori (cu toxi-infecţia alimentară nu te joci). De aceea, amenzile pentru erori şi abateri sunt chiar şi de 10 ori mai mari decât în alte domenii. Dacă nu ştii bine regulile, te arzi. Dacă le ştii şi nu le respecţi, nu ECTS e de vină...
Despre comerţ... cred că nu are sens să zic ceva, e la mintea cocoşului că există PESTE TOT, că este indispensabil, deci mănânci garantat o pâine (chiar una mare de tot) dacă eşti bun în acest domeniu.

Mai sunt multe de zis, dar consider că e suficient ca să iei o decizie.
Specializarea e super-tare, înveţi toată teoria necesară ca să fii bun în aceste domenii. Singura variabilă este următoarea: "Sunt pasionat de turism, comerţ şi servicii, sau nu?". Dacă îţi place, go for it, e pentru tine. Dacă nu îţi place, nu vei face performanţă. Şi în domeniile astea ori eşti al naibii de bun, ori nu eşti deloc. Nivele intermediare nu există, acestea sunt sortite eşecului.
Această perspectivă este antreprenorială. Dacă te gândeşti să fii doar angajat, ia în calcul că există FOARTE mulţi oameni instruiţi în turism, comparativ cu numărul de afaceri în turism (şi majoritatea pensiunilor - că tot am buba cu ele - sunt afaceri de familie). Iar în comerţ şi servicii... n-am văzut multe locuri vacante. Şi când zic locuri, mă gândesc la joburi de top. Nu mă gândesc la recepţioneri, oameni care aranjează marfa pe rafturile hipermarketurilor sau vânzători de gogoşi. Deşi toţi începem de la joburi mici, ca acestea, gândeşte-te întotdeauna la pragul cel mai de sus.
Ok, ca să te pisez cu repetiţia, singura variabilă este "îmi place/nu îmi place".
Personal, consider că ECTS este una dintre cele mai bune specializări de la FEAA.

Nu uita de feedback, spune orice ai de zis (relevant şi pertinent) într-un comentariu la acest articol. Ideea e să discutăm, să ne împărtăşim unii altora ideile. Ce zic aici nu e literă de lege, dar te va ajuta să alegi mai bine.

Bun... În articolul următor, despre Economie Generală.

Un comentariu:

  1. Ma gandesc sa aleg aceasta specializare, dar sunt inca nehotarata.. mai am un an pana la admitere :)) Ce vreau sa te intreb e de matematica. Adica ce nivel de pregatire iti trebuie ca sa te descurci in facultate? E clar ca economia e baza. Insa economia nu necesita o matematica grea. Sunt la un profil uman, dar ma gandesc sa ma pregatesc din timp la materiile de care o sa am nevoie.

    RăspundețiȘtergere